Bannery w kampaniach wyborczych – jakie obowiązki ma rozwieszający?

W czasie kampanii wyborczej bardzo ważnym elementem promocji jest reklama outdoorowa. Poza typowymi billboardami, a także citylightami, kandydaci decydują się na drukowanie bannerów. To bardzo funkcjonalne narzędzie komunikacji z wyborcami. Warto jednak pamiętać, że tego typu materiały można rozwieszać wyłącznie w zgodzie z obowiązującym prawem. Jakich zasad musi przestrzegać rozwieszający?

Rozwieszanie wszystkich materiałów wyborczych – bez względu na to, czy chodzi o bannery, czy o plakaty lub billboardy, musi być realizowane w ramach przepisów. Te obowiązujące na czas kampanii są bardziej restrykcyjne niż standardowe zasady. Przestrzegając ich, unikniesz problemów z prawem – zwłaszcza, że rozwieszanie materiałów reklamowych w czasie poprzedzającym wybory podlega bardziej intensywnej kontroli.

Publikacja jedynie w okresie kampanii wyborczej

Bannery reklamowe mogą zawisnąć w wybranych miejscach dopiero po oficjalnym rozpoczęciu się kampanii wyborczej. Zazwyczaj rusza ona na ok. miesiąc przed datą wyborów. Nie możesz więc ich opublikować (w formie komunikatów stricte wyborczych, zachęcających do głosowania) przed tym dniem. Wcześniej możesz postawić na materiały wizerunkowe – bardziej ogólne.

Nie zapomnij też, że bannerów nie możesz wywieszać również w okresie ciszy wyborczej, która rozpoczyna się zazwyczaj dzień przed wyborami. Grożą za to poważne konsekwencje prawne.

Wyłącznie za zgodą właściciela terenu

Bannery najczęściej są wieszane na ogrodzeniach czy balkonach prywatnych posesji – takich, które są widoczne z drogi o dużym natężeniu ruchu. Nie możesz jednak umieścić ich w takim miejscu bez zgody właściciela. Co więcej, bezpiecznie jest spisać z nim umowę – nawet, jeśli godzi się na powieszenie materiałów bezpłatnie. Pamiętaj, że wydatki kampanijne należy rozliczyć z PKW.

Tak, aby nie zasłaniać widoczności z okien

To zasada, która obowiązuje przede wszystkim w przypadku wielkich billboardów wykonanych z siatki, ale bannerem również mógłbyś zasłonić okna lub inne źródło światła. Należy tego unikać, aby nie utrudniać życia mieszkańców i użytkowników budynku.

Banneru nie można powiesić…

Bannerów wyborczych nie możesz powiesić – nawet za zgodą właściciela posesji – m.in.:

  • na terenie szkół i innych placówek edukacyjnych,
  • w lokalu wyborczym lub na terenie budynku, w którym się on znajduje (w grę nie wchodzi również płot przynależny do nieruchomości),
  • na terenie urzędów państwowych, samorządowych oraz sądów, prokuratury, etc.,
  • na terenie jednostek wojskowych oraz innych podlegających Ministerstwu Obrony Narodowej,
  • na terenie zakładów pracy w sytuacji, gdyby ich powieszenie zakłócało normalne funkcjonowanie firmy,
  • na budynku, który ma status zabytkowego.

Istotne jest również to, że bannery – powieszone np. na barierkach przy drodze – nie mogą zakłócać bezpieczeństwo ruchu drogowego. Jeżeli chcesz powiesić banner w pasie ruchu drogowego, musisz powiadomić o tym właściwe starostwo powiatowe.

Należy również zachować odpowiednią odległość od drogi, to jest:

  • przy autostradach jest to 30 m na terenie zabudowanym i 50 m na niezabudowanym,
  • przy drogach ekspresowych – 20 i 40 m,
  • przy drogach krajowych – 10 i 25 m,
  • przy drogach wojewódzkich i powiatowych – odpowiednio 8 i 20 m,
  • przy drogach gminnych: 6 i 15 m.

Jak widzisz, ograniczenia związane z tym, gdzie można wieszać banner wyborczy, są dość znaczące. Co zatem zrobić, aby mieć pewność, że reklama będzie widoczna? Przede wszystkim trzeba powierzyć jej wykonanie specjalistom, np. z OpenPrint.pl. Dobra drukarnia zadba o wykonanie wyrazistego wydruku, który będzie się wyróżniał w każdym miejscu. Warto więc zainwestować we współpracę z fachowcami.

I jeszcze jedna ważna uwaga na koniec: nie zapomnij o obowiązku usunięcia materiałów wyborczych po dniu wyborów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *